[temp]
ינואר
פבר.
מרץ
אפר.
מאי
יוני
יולי
אוג.
ספט.
אוקבר
נוב.
דצמ.
הזנת אירוע חדש חיפוש בטיימליין התאריכים המסומנים בכתום כוללים אירועים

אל''מ במילואים אבישי אמיתי

@alt@

פרוייקט  ''בכירים מספרים''    ראיין וסיכם: רס''ן מתייב אלה ,   אט''ל/מחלקת תוא''ר  2/2016

אבישי אמיתי נולד ב- 22.03.1943, סיים לימודיו כהנדסאי מכונות ב- 1963 ולימודי הנדסת מכונות בטכניון בחיפה, לתואר B.Sc, במסגרת העתודה האקדמאית, ב-1967. אבישי שירת בחיל החימוש במגוון תפקידים הנדסיים בתחום הרק''ם וסיים את שירותו הצבאי כראש הזירה הטכנית באמ''ן מחקר.  את שנות שירותו בחיל החימוש, למעט שנה בה שימש כיועץ מטעם מערכת הביטחון לפרויקט בחו''ל, העביר במפקדת קחש''ר. בכל תפקידיו עסק בשיפור ופיתוח מערכות, בעיקר בתחום הטנקים, לצד מתן פתרונות תחזוקתיים לבעיות בשדה, הן כקצין טכני במדור מגח, ראש מדור תכנון בענף טנקים וראש צוות פיתוח. במסגרת תפקידו באמ''ן עסק בחקר מודיעין טכני בתחום האמל''ח עבור גופי בצה''ל  וגופים בטחוניים אחרים. בסיום השירות הצבאי המשיך לעסוק בתחום ההנדסי בו התמחה בצה''ל בתעשיה הצבאית ובעשות אשקלון. בשנת 1996 הקים את חברת א.א. הנדסה וטכנולוגיה וב- 1999 עם שלושה אנשי טנקים נוספים, יוצאי רפ''ט, גם את חברת אוטומטיקה הנדסה וטכנולוגיה. בשתי החברות המשיך את הקריירה ההנדסית בתחום תכנון מערכות אוטומוטיביות. הקריירה הצבאית והאזרחית של אבישי התאפיינה בעיסוק בתחום התכנון ההנדסי בו בתמקצע בשירותו הצבאי ושיתוף פעולה עם תעשיות בטחוניות, היחידה למערכות יבשתיות במוסד הטכניון למחקר ופיתוח, מנת''ק ורפ''ט. אבישי הוביל והיה שותף במימוש עשרות פרויקטים שתרמו באופן ישיר ליכולת המבצעית של צה''ל.

 

תפקידים בצה''ל

1970 - 1967     קצין חימוש במפקדת קחש''ר ענף טנקים/מדור מגח.

טיפול בעיקר בבעיות תחזוקה לצד שינויים ושיפורים בטנקי M48, M60 ושרמן.                        דרגה:  סגן.

1975 - 1970    ראש מדור תכנון בענף טנקים (מקחש''ר)

שינויים ושיפורים, הסבות, שדרוגים ופיתוח מערכות בטנקים ותומ''תים.  דרגה:  מסגן עד רס''ן.

1981 - 1975    ראש צוות פיתוח במקחש''ר

מנהל פרויקט ''סמוור'' - מערביזציה של הטנקים הרוסיים 54-T ו- T-55 - ופרויקט ''ברק אור'' להשבחת מערכת בקרת האש בטנקי שוט.דרגה:  סא''ל.

1982 - 1981    פרויקט בחו''ל מטעם משהב''ט

יועץ ומנחה פרויקט שדרוג טנקי צנטוריון ל- שוט קל ג' , על פי תיקי ההסבה הצה''לית וחלפים שסופקו ע''י משהב''ט.  דרגה:  סא''ל.

1985 - 1982    ראש הזירה הטכנית באמ''ן מחקר

אחראי על המחקר הטכני של אמל''ח אויב והערכת המודיעין הטכני לחילות היבשה.דרגה:  אל''מ.

 

קריירה אזרחית

1963 – 1967    עוד לפני הגיוס לצה''ל, כהנדסאי מכונות וסטודנט להנדסת מכונות, מתכנן  מערכות ומתקני הרמה והובלה.

1988 - 1985    תעש -  נציג תעש בסינגפור.

1995 - 1988    עשות אשקלון -   מנהל המו''פ וחבר הנהלה. במסגרת תפקיד זה אחראי בין היתר על פיתוח הינעים סופיים למגח 7, שוט קל ופומה, ממסרות לפרויקט ''חולץ נעליים'', ממסרת לטורבינות רוח, ויצור מושלם בארץ של ממסרות מרכבה סימן 3.

1996 - 2005    מקים ובעלים של חב'  א. א. הנדסה וטכנולוגיה. יועץ ומתכנן מערכות אוטומוטיביות לרק''ם זחלי וגלגלי (חטיבות כוח, ממסרות, מערכות הנעה וקינמטיקה, מערכות מתלה וכ'), יועץ ומתכנן מערכות הרמה והובלה, יועץ מתכנן ומפתח של מערכות הנעה למפעלי פלדה, ליחידה למערכות יבשתיות במוסד הטכניון למחקר ופיתוח, למשהב''ט ולתעשיה הצבאית.

1999 – 2012   בנוסף לנ''ל (עד פרישה לגמלאות) שותף מקים ומנהל בחברת אוטומט יקה  הנדסה וטכנולוגיה שעיסוקה בעיקר פיתוח מערכות מכניות בתחום בטחוני,מערכות מיגון לרק''מ, מתקני יצור ובחינה וכדומה.

 

האתגרים המרכזיים של חיל החימוש בתקופת השירות

 

העבודה ההנדסית התאפיינה בעיסוק במשימות ייחודיות שטרם בוצעו או נוסו בארץ, כמו-כן תכנון אמצעים שלא היה להם מקור חלופי, אלא תכנון וייצור בארץ. העבודה הייתה בעלת סיפוק אדיר במתן מענה ובעשייה משמעותיים.

בתקופה לאחר מלחמת ששת הימים, נתקל צה''ל בבעיות טכניות רבות עד כדי השבתת פעילות מבצעית, הן בתנאי מדבר שבסיני והן ברמת הגולן. בתקופה זו ניתנו פתרונות  יצירתיים, תוך הפגנת יכולת המצאה ותעוזה מקצועית, ליווי צמוד של היחידות בשטח וכל זאת תוך שאיפה לעמידה מירבית בדרישות הטכניות ובלוחות הזמנים.

לתכנון הנדסי מקורי ע''י צה''ל וליווי צמוד של התעשיה בייצור, תרומה משמעותית לאמינות המבצעית של הכלים  - פחות כלים מושבתים ופחות אחזקה יקרה.

ערכים

·        תעוזה מקצועית למול חוסר ידע וניסיון.

·        למידה מתמדת.

·        עבודה קשה כערך – מהנדסים נמצאים בשטח, נכנסים לטיפול בכלים ומלכלכים ידיים.

·        חתירה לפתרונות בחקר תקלות טכניות – פתרון ומענה לכל בעיה.

 

הקצין שהיווה דוגמא והשפיע באופן משמעותי

 

מי שהיה לאבישי מקור השראה ומורה מקצועי אולטימטיבי בתחום הטנקים הוא ישראל טילן.

ישראל טילן ז''ל 1932 - 1996 

מהנדס בעל ידע ויכולות טכניות מדהימות, שירת בחיל החימוש, ובתפקידו האחרון כראש רפ''ט בדרגת אל''מ, חתן פרס ביטחון ישראל  לשנת 1970 וידוע כמפתח שרמן 50-M ו- 51-M, שוט קל וכמובן  טנק המרכבה .

 

פרויקט מרכזי בשירות הצבאי בצה''ל

''מערביזציה'' של טנקי הטירן ו''ברק אור''  1981 - 1975

פרויקט ''סמוור''- הסבת טנקי 2T54, T55 ,T6 למערכות ויכולות מערביות ופרויקט ''ברק-אור'' - שיפור מע' בק''ש לטנק שוט קל ד' ע''י הסבת צריחים לקליטת מערכת הבק''ש שפותחה ע''י אלביט ואלאופ.במסגרת פרויקטים אלה אחריות על מכלול ההסבה, התכנון והיצור של מערכות אוטומוטיביות איפיון מלא (פעם ראשונה בצה''ל) של חטיבת הכוח על כל מרכיביה, משמע מנוע, ממסרת, מערכת קרור, מערכת הפרשת כוח וכדומה. כמו כן אחראות על מערכות נשק ומערכות בקרת האש והאינטגרציה שלהן בטנקים, תוך דגש על הנדסת אנוש, הגנת צוות, תחזוקה בשדה, עלויות נמוכות וביצועים ברי תחרות עם הטנקים המודרניים ביותר במערב. תכנון הנדסי מכני לשילוב מערכות, ניהול פרויקטלי לרבות בקרת דיגום במש''א.

להלן קטעים נבחרים מכתבה ב''מערכות חימוש'' 86/87 המסקרת בהרחבה את פרויקט ''סמוור'' - טירן מערבי

מתוך ראיון עם סא''ל אבישי אמיתי כראש הפרויקט:

אילו אירועים זכורים לך במיוחד מתקופת הפיתוח?

למעשה, כל חודש היה מלא באירועים מיוחדים, שכולם עד אחד זכורים לי. אבל, אם אנסה להתרכז ב''מיוחדים שבין המיוחדים'', הרי עם אלה: חתימת החוזים לפיתוח המערכות בחו''ל לאחר עיכובים רבים; הרצת חטיבת הכוח על דינמומטר, ברמה  ובהיקף שעלו על כל מה שנעשה בחיל החימוש קודם לכן; הנסיעה בראשונה של תובת-הטנק, שהיא מבחינתי האירוע המרגש ביותר, והצגת הפרויקט לפני המטה - הכללי של צה''ל.

מהו הסיכום האישי שלך של השנים שבהן עמדת בראש צוות הפיתוח?

ראשית – זוהי זכות גדולה לעמוד בראש צוות-פיתוח המבצע פרויקט בהיקף, ברמה טכנית ובתחושת יעוד כפי שאפיינו את הפרויקט הזה. הצוות, להערכתי, בנה טנק טוב מאוד, וחרף הקשיים הרבים עמד במרבית ההתחיבויות שנטל עליו.

שנית – וזוהי קריאת אזהרה! בצוות הפיתוח הוכשר דור של מפתחים, מתכננים וחוקרים מעולים, אשר כמעט כולם אינם משרתים עוד בקבע! לדעתי, צה''ל מחטיא את הטיפול האישי באנשים האלה, שהם בעלי מקצוע שאין להם תחליף, ואינו מותיר להם ברירה אלא לצאת לשוק אזרחי, אשר מלבד העובדה שהוא יכול להציע להם משכורת גבוהה יותר ותנאי עבודה טובים יותר, יודע להעריך אותם להוקיר את הצלחותיהם.

ואלו הם דבריו של אל''מ (מיל') אברהם אלתרמן, חש''ן שמתייחס למשמעות הפרויקט בכתבה:

בסופו של דבר הוציא צוות הפיתוח של הטירן – המערבי מתחת ידיו טנק שביצועיו עולים בהרבה על אלה שנדרשו במשימת הפיתוח. ההישג הזה, ללא ספק, נובע גם מן התביעה של המפעיל לקדם את הטנק עד לאופק הטכנולוגי הרחוק האפשרי, ואולם מעל לכל זוהי תוצאה של הרצון והיכולת של צוות הפיתוח ובמיוחד של ראש הצוות, לספוג מרוח השריון, להאזין לדרישותיו וליישם את צרכיו בחוכמה טכנולוגית רבה.

חיפוש מידע

חללים שמועד נפילתם היום

(מוצג לפי התאריך העברי)
בלין שרגא צבי ז

כניסת חברים

חברים online