[temp]
ינואר
פבר.
מרץ
אפר.
מאי
יוני
יולי
אוג.
ספט.
אוקבר
נוב.
דצמ.
הזנת אירוע חדש חיפוש בטיימליין התאריכים המסומנים בכתום כוללים אירועים

תא''ל בן ציון בן בשט הקחש''ר השישי

@alt@

  תא''ל במיל' – בן ציון קצין החימוש הראשי ה-6 פרש מצה''ל בשנת 1983.

הקדמה[1]

תת אלוף בן-ציון בן-בשט, שריונאי ואיש חיל החימוש, מונה לקצין החימוש הראשי ה- 6, ב- 1.9.1978. תקופת כהונתו מצטיינת בהתמודדות מקפת עם אתגרים ומשימות של שנות ה- 80. התארגנות ופריסה של כוחות צה''ל עם חתימת חוזה השלום עם מצרים, התעצמות הצבא במערכות נשק ובאמצעים, ובעיות חברה שהן מנת חלקו של צה''ל כולו. בתקופת שירותו כמפקד המש''א היה שותף לתהליכי פיתוחם וקליטתם של מערכות נשק חדשות ושיפורן של מערכות נשק קיימות. מערכות נשק מונחות, אמצעי ראיית לילה ואמצעים משוכללים נוספים, נקלטו והוכנסו לשירות מיבצעי פעיל. דגש מיוחד הושם על ניוד הארטילריה ושיפור הרכב הקרבי המשוריין. הוקם מערך מוצק של טנקים, הכוללים טנקים מדגם ''מרכבה'' ו''צנטריון'' משופר דגם ג' אשר הוכנסו לשירות מבצעי מלא. חיל החימוש בתקופתו  נערך, מסגרתית ואירגונית, לקראת משימות שנות ה- 80. חיל החימוש, בהיותו החיל הגדול בצה''ל, נערך לקליטת כוח-אדם מקצועי ומיומן ולהכשרתו על-פי צרכי החיל וצה''ל. נוער שוליים אשר גויס לחיל החימוש, זכה להשלמת חינוך אלמנטרי ולהכשרה מקצועית. פותחה והופעלה מערכת חדשנית של מיון, הכוונה וקידום של הקצונה הבכירה בחיל, מערכת ששימשה יסוד למערכת כלל צה''ליתתת אלוף בן-בשט נשוי ואב לשתי בנות ובן.

תחילת הדרך

תת אלוף בן-בשט, יליד בולגריה (1937), הינו בוגר בית-חינוך תיכון בירושלים. התגייס לצה''ל ב- 1955 למסלול העתודה ללימודי הנדסת מכונות בטכניון בחיפה. לאחר 3 חודשי לימודים בטכניון גויס בחזרה לשירות בצה''ל (עם כל שאר העתודאים משאר הפקולטות) בעקבות מבצע ''עזה''[2].התגייס לחיל השריון בגדוד 82 , עבר הכשרת מט''ק ולאחר מכן יצא לקורס קצינים. חודש לאחר התחלת הקק''צ החל ''מבצע סיני''[3] וע''כ הקורס נעצר והלוחמים הוסטו למשימות מבצעיות. לאחר סיום המבצע השלים את קורס הקצינים בבה''ד 1. בסיום ההשלמה החיילית שובץ כמפק''צ בקורס קציני שריון. בהיותו משרת במערך ההכשרות של קציני שריון (בשנת 1957) הוחלט על החזרתו למסלול העתודה מחדש והשלמת לימודי הנדסת מכונות במסגרת פרויקט ''שירות ארוך'' (4 שנות חתימה לקבע על כל שנת לימודים וסה''כ חתימה מראש על כ-20 שנות שירות). עם סיום לימודיו ב- 1961 שובץ בחיל החימוש למלא תפקידי מטה, פיתוח ואחזקה.

דרכו של קצין

במהלך שירותו בחיל החימוש ביצוע מגוון תפקידים (בעיקר במגזר ההנדסי): רמ''ד, רע''ן טנקים, מפק''ד המש''א וכקחש''ר ה-6.  בנוסף ביצע תפקיד מחוץ לחיל (בשנת 1973) כרע''ן תכנון עבודות באג''א[4] במטה הכללי. בשנות שירותו בחיל החימוש עמד מול אתגרים גדולים שבהם הביא לקידומו של החיל בפרט וצה''ל בכלל. בכל אחד מהתפקידים שבצע ניכרת ''טביעת אצבע'' משמעותית:

רמ''ד רכב א' – בהיותו בתפקיד זה צה''ל עמד להצטייד בכ-40 טנקי מג''ח[5] M48  . הטנקים הגיעו לארץ ללא כל תיעוד או חלפים[6] וכן ללא קבלת הדרכה והכשרה לטובת הטיפול בכלי. לצורך הקליטה הוקמה סככה מיוחדת במצל''ח.בכדי ללמוד על מבנה הטנק, בוצע פירוק של 3 טנקים כך שמהלך זה הצליחו להשמיש 37 מתוך 40 הטנקים לשימוש מבצעי, לימים טנקים אלו השתתפו במלחמת ששת הימים .

רע''ן טנקים – במסגרת תפקיד זה הביא לשינוי שגרת הטיפולים המונעים ושיטת האחזקה וכן הנחלתה בקרב היחידות והגדודים והחטיבות (כולל כתיבת הוראות קחש''ר בהתאם לכך).כ''כ במסגרת תפקידו פיקד על פיתוח טנק ה-''צנטריון או בשמו הצה''לי ''שוט קל''[7] שבעקבותיו זכה לפרס בטחון ישראל.

בטקס קבלת פרס בטחון ישראל משר הבטחון משה דיין ז"ל

בנוסף לכך, במהלך תפקיד זה בוצעו מס' פרויקטי פיתוח נוספים  בטנקים לאור לקחי פעילות צה''ל בסיני.

מפקד מש''א (1975-1978) - בעיני תא''ל(במיל') בן- ציון זהו התפקיד היפה והמשמעותי שביצע, לדעתו מפקד המש''א בתקופתו היה תפקיד עם מלא עוצמה ויכולות. בתקופתו פיקד על בניית קו יצור המרכבה. המורכבות בהקמת קו היצור נבעה מכך שעד להגעתו של בנצי הבניה של מפעלים ותשתיות במש''א הייתה מתבצעת בשיטת ''הוספת המרפסת''. עם הגעתו הקפיא למשך 3 חודשים את כל התחלות הבניה במש''א ובמשך תקופה זו בנה תוכנית אב (3 שלבים: לטווח המידי, הבינוני והארוך) שמטרתה הקמת תשתיות מתאימות למול תוכניות הפיתוח והצרכים שיהיו במהלך ה-5-10 שנים הקרובות. במסגרת תוכנית זו הוקם מפעל היצור של המרכבה.לאחר הקמת קו היצור והתחלת היצור – תקופה זו מאופיינת בעמידה מול לחצים גדולים עד להוצאת הטנק הראשון מקו היצור.

הצגת קו היצור המרכבה במש"א עם הנשיא קציר ז"ל

טקס הוצאת טנק מרכבה ראשון מקו היצור

בנוסף מהלך שירותו היה אחראי על פיתוח מערכת דיווח תקלות ממוחשבת שמטרתה הייתה לאתר את נק' הסף שבה תקלה טכנית הופכת למגרעת המחייבת תכנון שינוי או שיפור.

הקחש''ר ה-6

בשנת 1978 מונה בן ציון לקצין החימוש הראשי ה-6 בדרגת תת-אלוף. ושירת בתפקיד זה עד אוקטובר  1983.

קחש"רים – "זה שיוצא וזה שנכנס"

האתגר המרכזי בהיותו קחש''ר היה השמירה על עצמאות החיל מול אג''א כסמכות טכנית ומקצועית. הקחש''ר היה כפוף פיקודית ישירות לרמטכ''ל תוך תיאום מול ראש אג''א ובשל הצורך והחובה לעמוד על העמדה המקצועית היו מתחים רבים. בפורום מטכ''ל עמד על דעתו כסמכות מקצועית בתחום פיתוח והאחזקה של אמל''ח.

ערכים מרכזיים שהשתדל להטמיע בחיל במהלך תפקידו כקחש''ר (ובכלל בחיל) היו:

 מקצועיות

 יושרה מקצועית

חשיבות ערכים אלו בתקופת תפקידו היו כאמור, בשל הצורך בעמידה על העמדה המקצועית והיושרה טכנית בעת קונפליקטים המחייבים הצגת העמדה המקצועית כנגד עמדתם של מפקדים בכירים והרמטכ''ל הרואים את הצורך המבצעי בלבד (בעיקר בהוצאת אישורים טכניים למערכות לא בשלות).נוסף לכך נקט מול הגדודים והחטיבות עמדה קשיחה בעמידה בשגרות הטיפולים והאחזקה המונעת. כ''כ בתקופת שירות פותחה והופעלה מערכת חדשנית של מיון, הכוונה וקידום של הקצונה הבכירה בחיל (דרוג קצינים א,ב,ג), מערכת ששימשה יסוד למערכת כלל צה''לית.

תרומתו הייחודית של חיל  לצה''ל

בתקופת שירותו המערך ההנדסי היה תחת אחריותו של חיל החימוש. תא''ל(במיל') בן ציון ציין  כי בשל החיבור של חיל החימוש לשטח הפך מערך פיתוח האחמל''ח ליחיד במינו בעולם. הקשר הבלתי אמצעי עם השטח והפקת לקחים במיידית לביצוע שיפורים לא קיימים בעולם. לדוגמא בתקופתו תקלות טכניות טופלו במיידי כולל שינויים בכלים, בעוד בצבא האמריקאי באותם מערכות לקח כשנתיים-שלוש לטפל בהם (למרות היכרותם את הבעיה). לכן נהלי הפיתוח בחיל חימוש (שלאחר מכן הוטמעו ביחידה הטכנולוגית) הם ללא ספק הטובים בעולם.

התרומה הייחודית של החיל עבור תא''ל(במיל') בן ציון

''החיל הוא כל חיי, משנת 1959-1984 , למרות שלא התכוונתי במקור להגיע לחיל'' התרומה המרכזית אותה רואה תא''ל(במיל') בן ציון היא הזדמנויות שניתנה לו כמהנדס לשמש בתפקידי קמ''ד, כרמ''ד וכרע''ן ולהיחשף לפרויקטי פיתוח משמעותיים עוד בהיותו קצין צעיר ומהנדס ללא ניסיון לא גדול, בעוד שלמהנדס באזרחות לוקח כעשור להיחשף לכך וזמן גדול יותר להגיע לדרגות בכירות בניהול פרויקטים.כ''כ ציין כי מסלול שעבר בחיל החימוש ביגר אותו מקצועית ובעצם הטלת האחריות למרות הניסיון הלא גדול בתחילת הדרך.

מאפיינים ייחודיים של החיל:

לחיל החימוש אין מאפיינים, אלא להיפך, החיל הינו בולט ברב-גוניות, מגוון של אוכלוסיות בעלי אופי והשכלה שונים וכן מגוון רחב של תפקידים בחיל.  

רגעים נוספים בחייו של תא''ל(במיל) בן ציון

קבלת דרגת אל"מ

קבלת דרגת תא"ל ומינוי לקחש"ר

סיום קורס קצינים עם ראש אג"א

קחש"ר בלבנון – שנת 1982

סיום קורס קצינים עם הרמטכ"ל

 

 

 

מקורות מידע


[1] עובד מתוך אתר חיל חימוש

[2] נקרא גם מבצע חץ שחור – פעולת תגמול ע"י צה"ל ברצועת עזה שהייתה בשליטת המצרים.

[3]  ב26.10.56 כתוצאה מפגועי הטרור שיצאו משטח מצרים והפרת הסכמי הפסקת אש כבש צה"ל את חצי האי סיני

[4] אגף האפסנאות - אט"ל דאז.

[5] המג"ח הינו טנק אמריקאי פטון.

[6] בתחילה האמריקאים התנגדו בהעברת הטנק לצה"ל מחשש כי העברתו תפר את מאזן החימוש במזה"ת. לאחר שהאמריקאים נוכחו לדעת כי העברים הפרו המאזן ע"י ביצוע עסקאות עם הרוסים, הסכימו לספק את הטנק אך דרך גרמנים ולתא ישירות מארה"ב (מבוסס על ויקפדיה בערך מג"ח).

[7] הצנטריון הינו טנק בריטי שפותח בסוף מלחמת העולם השני, בצה"ל שירת משנות ה-50 , לאחר מלחמת ששת הימים החל תהליך השבחה ופיתוח לצורך הגדלת טווח הנסיעה ובמאי 1970 לאחר 3 שנות פיתוח יצאו הגדמים הראשונים שנקראו "שוט קל"(ע"ש יצרן המנוע קונסטנטיל- האות הראשונה והאחרונה) במהלך השנים פותחו הסימן ב', ג' וד'(מתוך ויקיפדיה).

 

חיפוש מידע

חללים שמועד נפילתם היום

(מוצג לפי התאריך העברי)
שלום ניסים ז

כניסת חברים

חברים online