דילוג לתוכן המרכזי בעמוד
לוגו חיל הטכנולוגיה והאחזקה לוגו עמותת חיל הטכנולוגיה והאחזקה
[temp]
ינואר
פבר.
מרץ
אפר.
מאי
יוני
יולי
אוג.
ספט.
אוקבר
נוב.
דצמ.
הזנת אירוע חדש חיפוש בטיימליין התאריכים המסומנים בכתום כוללים אירועים

אל''מ במילואים אלעזר (לזי) בן יעקב

מאת: ניסים קלו

תאריך עלייה לאתר: 02/04/2016

תאריך האירוע:

מספר צפיות: 5058


אל''מ  אלעזר (לזי) בן יעקב תפקידו האחרון מפקד מש''א 7200, פרש מצה''ל בשנת 1991. 

כתב וערך – רס''ן עמית לוינסון

הקדמה

אל''מ אלעזר (לזי) בן יעקב, יליד הארץ (1947), נולד וגדל במושב אביחיל. בוגר בית הספר אורט נתניה. נשוי ואב לשני בנים ובת. אל''מ לזי בן יעקב השתחרר מצה''ל בשנת 1991 לאחר סיום תפקיד של מפקד מש''א 7200. תקופת שירותו, בתפקידיו האחרונים, התאפיינה בעיקר בתהליכי פיתוח, ייצור וקליטת טנקי המרכבה ונגמ''שי האכזרית, אשר תרמו רבות לחיזוק מערך היבשה של צה''ל.

מורשת משפחתית בחיל החימוש

אביו של אל''מ לזי בן יעקב  היה ''הקחש''ר השני'' (רשות שרות חימוש) – צבי בן יעקב. מבכירי ההגנה וצה''ל. 22 שנה איש ''הגנה'' בתפקידים בכירים, בין היתר: מפקד גוש חפר, מפקד קבוצת כיבוש חניתה, מפקד הגליל, נשק ו''סליקר'' ארצי. סיים את שירותו בצה''ל בדרגת סא''ל כמפקד ''שירות חימוש'', אשר לימים הפך לחיל החימוש. אחותו של אל''מ לזי בן יעקב הייתה בקורס הנשקים הראשון של צה''ל. אשתו הייתה קצינת חימוש. בנו הגדול שירת ביחידת הניסויים, בניסוי מרכבה, ובנו הצעיר היה קצין חימוש בשלד''ג.

תחילת הדרך

אל''מ לזי בן יעקב, התגייס לצה''ל בשנת 1965, לאחר שסיים את ''אורט'' נתניה במגמת אגרו-מכניקה וכל הכיתה שובצה לבה''ד 20, ועבר קורס מכונאי טנקים. שירת בבית הספר לשריון, במחנה ג'וליס, כמכונאי טנקים ומשם יצא לקורס קצינים.במהלך קורס הקצינים החלה ''תקופת ההמתנה'', לפני מלחמת ששת הימים, על כן הקורס קוצר וקחש''ר העניק לצוערים דרגות קצונה ללא טקס. במהלך מלחמת ששת הימים שימש כקצין חימוש גדוד תותחנים בסיני.לאחר המלחמה שירת כמ''מ חט''ג וקצין חימוש גדוד טנקים חדש, שהוקם ע''ב טנקי פטון M48-A2C תחת פיקודו של יואל גורודיש. במהלך שירותו בגדוד, במלחמת ההתשה, קיבל מחלת צהבת ולאחר החלמתו הוצב כמדריך בהשלמה החילית של חיל החימוש, משם יצא ללימודי הנדסה בטכניון.תוך כדי הלימודים הוצב בחירום כקצין חימוש חטיבת מילואים 274 (טנקי טירן) תחת פיקודו של גורודיש ואף גויס במלחמת יום הכיפורים לחטיבה שנלחמה בסיני.

דרכו כקצין מהנדס

עם חזרתו מלימודי ההנדסה ביצע מגוון תפקידים במגזר ההנדסי.בשנת 1974 מונה לתפקיד הראשון כמהנדס – בפרויקט המרכבה, שהיה חדש וסודי, ושימש כראש מדור מרכבה בענף הטכני במש''א 7100. לאחר מכן, שימש כמפקד הראשון של בית מלאכה 10 למסגרות והרכבה. עם עלייתו בדרגה לסא''ל שימש בתפקיד רע''ן תובה ברפ''ט ולאחר מכן שימש כמפקד מפעל המרכבה ואף זכה בפרס ''קפלן'', אשר הוענק ע''י נשיא המדינה למפעל המרכבה.

בעיני אל''מ במיל' לזי בן יעקב תקופת העשייה בה עסק בפיתוח ובניית טנק המרכבה, הינה אחת מהתקופות היפות והמשמעותיות שביצע. זכור לו היום בו הוא העמיס את 4 טנקי המרכבה הראשונים (4/1979) אשר נשלחו לחיל השיריון.

 

העמסת טנקי מרכבה ראשונים מקו היצור

בשנת 1985 הוענקו לו דרגות אל''מ ומונה לראש רפ''ט. כראש רפ''ט עסק בעיקר בתמיכת המענה למרכבה סימן 1 ו- 2, תוך תכנון מרכבה סימן 3. בשנת 1987 קיבל את הפיקוד על מש''א 7200, אשר העסיק כ 1500 עובדים, והחל בהקמת ליין האכזרית. מינוי זה הוחלט על ראש אג''א האלוף מנחם עינן לאור הניסיון של אל''מ לזי בן יעקב, היות ולא היה ידע קודם במש''א 7200 (נגמ''שים ורכב) בתחום ריתוכי שריון ובניית טנקים. בתפקיד זה זכה בפרס קחש''ר על הקמת קו הייצור לאכזרית ובפרס ר' אג''א בתחום התזת מתכות.

טקס הענקת דרגות האל"מ ע"י הרמטכ"ל

טקס הענקת פרס קחש"ר

 

תרומתו הייחודית של חיל החימוש לצה''ל ולמדינת ישראל

אל''מ במיל' לזי בן יעקב מציין את תרומת החיל בעיקר פרויקטים של טנקי המרכבה ונגמ''שי האכזרית, אשר ייצורם מאפשרת בניה בארץ של ידע ויכולות, שלא היו קודם. התרומה של החיל בפרויקטים אלו הינה כפולה:

  • לצה''ל, באמל''ח מתקדם ביותר, כאשר הערך המוביל בתכנון ובנייתם הינו הגנה על חיי הצוות – ערך חיי האדם במרכז. בנושא זה הושקעה מחשבה רבה בבניית הכלים ואף במערכות השונות כגון מארזי התחמושת בהגנה על הצוות מפני פיצוץ תחמושת בטנק.
  • למדינה, בפיתוח צבאי של הכלים, על כלל המכללים, מערכות הנשק, אלקטרואופטיקה והתחמושת, תוך ייצור המתבסס על תעשיות אזרחיות שלימים הפכו לתעשיות המובילות בעולם.

אירועים מכוננים במהלך השירות

אל''מ לזי בן יעקב מספר על החוויה האישית שלו במלחמות ששת הימים ויום הכיפורים בהן נפגעו טנקי צה''ל, באופן אשר גרם לאבדות רבות. הטנקים הישנים לא תוכננו להגן על הצוות והנזקים בהם היו מהותיים. החוויה הזאת עמדה לנגד עיניי כלל הגורמים והאנשים שעסקו בבניית טנקי המרכבה. בניית הטנק וכלל המרכיבים הנלווים, כאשר הצוות במרכז, היוותה גורם מוביל בתכנון ובייצור המרכבה.

אל''מ לזי בן יעקב מספר: ''אירוע מרגש, אשר מהווה סגירת מעגל, וריגש אותי מאוד הוא שבמהלך מלחמת שלום הגליל (לבנון הראשונה) כאשר, בהיותי רע''ן תובה,  תחקרתי פגיעת טנק מרכבה סימן 1 אשר קיבל 7 פגיעות RPG ופגזים מהאויב. אתו טנק נפגע, אך הצוות יצא ללא פגיעה. אם פגיעות אלו היו מתרחשות בטנק אחר מטנק המרכבה הצוות היה נהרג באופן וודאי. כאשר ראיתי את פגיעות הטנק ואת הצוות הרגשתי ברגע זה, כי כל המאמצים והעבודה הקשה לאורך השנים היו שווים את המאמץ, תוך גאווה גדולה''.

טנק מיושן שנפגע במלחמת יום הכיפורים

טנק מרכבה שנפגע במלחמת לבנון הראשונה (יוני 1982) ושמר על הצוות מפגיעה

 

מארז תחמושת שנפגע במלחמת לבנון הראשונה ושמר על הצוות מפגיעה

 

מאפיינים ייחודיים של החיל

מאפייניו הייחודיים של החיל בעיני אל''מ במיל' לזי בן יעקב הינם היכולת לתת מצד אחד אחזקה ברגיעה ובמלחמה ללא תקדים ומצד שני יכולת להתמודד להוביל פרויקטים טכנולוגיים ובלו''ז קצר. יכולות אלו הינם ייחודיות בצה''ל ובהשוואה לכלל צבאות העולם. בנוסף, החיל הכשיר לאורך כל השנים קצינים טכניים אשר מהווים אבני יסוד בתעשייה האזרחית והשפיעו באופן מהותי על התעשייה והטכנולוגיה בארץ.

רגעים נוספים בחייו של אל''מ במיל' אלעזר (לזי) בן יעקב

 

ביקור שר הביטחון רא"ל במיל' יצחק רבין במש"א

 

חיפוש מידע

חללים שמועד נפילתם היום

(מוצג לפי התאריך העברי)
סלאמה סאלמה ז

כניסת חברים