[temp]
ינואר
פבר.
מרץ
אפר.
מאי
יוני
יולי
אוג.
ספט.
אוקבר
נוב.
דצמ.
הזנת אירוע חדש חיפוש בטיימליין התאריכים המסומנים בכתום כוללים אירועים

אל''מ במילואים יעקב נגרו

@alt@

תפקיד אחרון בשירות סדיר : ראש רפ''ט

עיסוק כיום: מנהל מחלקת הרכבות בחברת ''אל אופ'' בקבוצת ''אלביט מערכות''

סטאטוס משפחתי: נשוי + 3  נולדת בשנת 1954

תפקידים ותקופות שירות לאורך השנים (מהגיוס ועד היום) :

שנה

דרגה

תפקיד/מקצוע

1979 - 1976

סג''מ

קמ''ד תכנון – ענף טנקים מקחש''ר.

1982 - 1979

סגן

קמ''ד תומ''ת – ענף טנקים מקחש''ר.

1984 - 1982

סרן

רמ''ד פיתוח ''אכזרית''  - צוות פיתוח מקחש''ר.

1986 - 1984

רס''ן

לימודי תואר שני בהנדסת מכונות בארה''ב.

1988 - 1986

רס''ן

רמ''ד רכב תובלתי – ענף רכב מקחש''ר.

1989 - 1988

רס''ן

רמ''ד בחינת רכב (בוחן רכב ראשי) – יחידת בחינה מקחש''ר.

1992 - 1989

סא''ל 

רע''ן תובה ברפ''ט

1994 - 1992

סא''ל 

רע''ן חלפי טנקים במצל''ח

1999 - 1994

אל''מ 

ראש רפ''ט

רקע אישי

 

לימודי הנדסה אוטומטיבית בשנת 1985 באוניברסיטת "מישיגן" בארה"ב.

 

בטקס נטיעות ט"ו בשבט בישוב רעות בשנת 1990

יעקב עם יזרעאלה רעייתו ובנותיו עינת ואפרת.

החיים האישיים ואלו שלפני השירות הצבאי של יעקב נגרו:

יעקב נולד בתאריך 9/5/1954 בעיר "דורוחוי" שברומניה.

עלה לארץ עם הוריו ואחותו הגדולה ממנו בשנת 1959 כשהיה בן 5.

כילד למד והתחנך בעיר "רמת גן" בזמן שהוריו עסקו בתחום הטקסטיל והקונפקציה לפרנסת המשפחה.

בלימודי התיכון השתלב במגמת הנדסאי מכונות בביה"ס "אורט טכניקום" בגבעתיים ומשם לאחר 4 שנות לימוד, בשנת 1972 , המשיך בעתודה האקדמאית באוניברסיטת "בן גוריון בנגב" לימודי הנדסת מכונות אותם סיים בהצלחה יתרה בשנת 1976.

בתקופה זו היה ידוע לכלל כי מסיימי עתודה אקדמאית

בתחום הנדסת מכונות מגדילים את סיכוייהם להתגייס לחיל החימוש, דבר שיעקב מאוד רצה.

בשנת 1976 החל את שירותו הצבאי בדרגת הסג"מ.

במהלך שנות שירותיו הראשונות הכיר את רעייתו יזרעאלה ונישא לה. ליעקב ויזרעאלה 3 ילדים עינת, אפרת ובני.

 

יעקב (בגיל 3) עם אחותו פאני בעיר הולדתם שברומניה.

 

 

השירות בצה''ל

יעקב התגייס לצה''ל בשנת 1976 כקצין בדרגת סג''מ לאחר שסיים את לימודי הנדסת המכונות שבמקביל להם ביצע טירונות, קורס מכ''ים וקק''צ חי''ח מלא. בנוסף, בתקופת החופשות מהלימודים (כולל במהלך מלחמת יום הכיפורים) בצע פעילות בט''ש בעזה ובאיו''ש.

לכל אורך הדרך בשרות הצבאי עסק בתפקידים שהיוו בעבורו עניין רב, כאשר מרכז שירותו הצבאי היה בתחום טנק ''המרכבה''.

בתפקידו הראשון  שובץ במקחש''ר בתפקיד קמ''ד תכנון בענף טנקים במקחש''ר, תפקיד אותו ביצע במשך 3 שנים עד שנת 1979 שבסיומו עבר לתפקיד קמ''ד תומ''ת בענף ל-3 שנים נוספות.

במסגרת תפקידו זה עמל על שיפור התומ''תים ''רוכב''  155 מ''מ ''ורומח'' 175 מ''מ.

לאור התבלטותו של יעקב כקצין מדור מוביל בענף, הוחלט על החתמתו לתמריץ מענק חתימה ל-3 שנים הנקרא תמריץ ''וספה''.

יעקב שהתחתן באותה תקופה וראה עצמו מפתח קרירה צבאית כקצין בחיל החימוש שמח על קבלת התמריץ והמשיך בשירותו בחייל.

בשנת 1982 בדרגת הסרן, שובץ לתפקיד ראש מדור פיתוח ''אכזרית'' בצוות הפיתוח במקחש''ר.

בתפקיד זה הוביל את פיתוח נגמ''ש ה''אכזרית'' בצה''ל מיסודותיו הראשונים והיה שותף מלא לכלל תהליכי הפרויקט.

עם סיום תפקידו זה בשנת 1984 הוחלט בחייל, במסגרת תמריץ לימודים למהנדסים, על הוצאתו של סרן יעקב (באותה שנה) ללימודי תואר שני בחו''ל.

בתקופה זו היה נהוג על יציאה ללימודי הנדסת רכב באנגליה, רק שליעקב הייתה ''תכנית אחרת'' לחיל החימוש. יעקב ביקש והתעקש לצאת ללימודי הנדסה אוטומטיבית באוניברסיטת ''מישיגן'' בארה''ב.

הלימודים כללו בתוכם את תחום הרכב והדינמיקה.

הידע שרכש במסגרת הלימודים עזר ליעקב, העשיר את הידע שלו ונתן לו כלים לכלל תחומי הפיתוח הטכני בחיל.

בדיעבד ולאור הצלחתו של יעקב בלימודים, הידע שרכש והשימוש שעשה בו הוחלט בחיל החימוש לאמץ תכנית לימודים זו לקצינים נוספים בחייל.

במהלך לימודיו בחו''ל הופתע בביקור קחש''ר שבמסגרתו הוענקה לו דרגת הרס''ן בהפתעה.

עם חזרתו של רס''ן יעקב לארץ בשנת 1986 שובץ בתפקיד רמ''ד רכב תובלתי בענף רכב במקחש''ר.

במסגרת תפקידו זה היה אחראי על בחירת רכבי הנוסעים בצה''ל והכניס את הרכבים: פג'ו 205,     רנו 5, פג'ו 404, ''הסוברית'' שהחליפה את הריקשה בעלת התלת אופן ועוד...

בתחום רכבי המשא פעל והכניס לשירות הצבא את ראשי הגורר והנגררים להובלת טנקים, ראש גורר  מסוג ''מאן'' 440 כ''ס ונגררים תוצרת ''עגם''.

עיקר עיסוקו של יעקב, במסגרת תפקידו כרמ''ד רכב תובלתי, התמקד בתחומי התכנון, שינויים ושיפורים ותחזוקת משק הרכב התובלתי והלבן בצה''ל.

  

יעקב במסגרת תפקיד רמ"ד רכב תובלתי, בביקור באחת החברות בחו"ל לאיתור ראש גורר לצה"ל.

 

 

עם סיום תפקיד רמ''ד רכב תובלתי בשנת 1988 שובץ רס''ן יעקב בתפקיד רמ''ד בחינת רכב ביחידת הבחינה במקחש''ר וכונה כבוחן רכב ראשי חיילי. במסגרת תפקיד זה היה אחראי על בחינה ותהליכי אבטחת איכות של ראשי גורר, נגררים, רכב נוסעים, רכב שטח וחלקי חילוף ברמה המטכ''לית.

את תפקידו זה ביצע במשך שנתיים ובשנת 1989 לאחר שסוכם לקידום וקיבל את דרגת הסא''ל, התחיל את תפקידו כרע''ן תובה ברפ''ט תפקיד אותו ביצע כשלוש שנים.

טקס קבלת דרגת הסא"ל

מימין ראש אט"ל האלוף אילן בירן ומשמאל הרעיה יזרעאלה

 

בתפקידו זה השתלב בפרויקט המרכבה והוביל את פיתוח מבנה התובה ומערכות התובה.

יעקב מספר כי היה שותף יחד עם צוותו לענף בכל הכנת טנקים לפעילות מבצעית מתוכננת:

''היינו יורדים לשטח, ליחידות ובודקים ומכינים איתם את הטנקים לפעילות מבצעית, כך היינו לומדים יותר לעומק את הצרכים של הלוחמים ושל אנשי החימוש, היינו מתחבטים איתם בדילמות מקצועיות וחוזרים למשרד עם אתגרים חדשים לשיפורים הנדרשים. בנוסף היינו מחזקים איתם את הקשר ודרך כך מעבירים להם מסר שאנחנו איתם ובשבילם, זה היה ערך גדול עבורנו.''

בשנת 1992 ועד  1994 שימש סא''ל יעקב כרע''ן חלפי טנקים במצל''ח. במסגרת תפקיד זה היה אחראי על עיתוד והרכשה של אלפי חלקי חילוף לטנקים ונגמ''שים, וניהול משק החלפים ברמה המטכ''לית (אחסנה, ניפוק, שימור וביזור).

בתפקיד רע"ן חלפי טנקים במצל"ח עם מפקד מצל"ח אל"מ חיים מימון.

 

בשנת 1994 הועלה סא''ל יעקב לדרגת אל''מ בחיל החימוש ומונה לתפקיד ראש רפ''ט.

את תקופת שירותו כראש רפ''ט, מגדיר אל''מ יעקב כשיא בשירותו הצבאי.

בתקופה זו זכה להטמיע בצה''ל, יחד עם אנשיו, את טנק ''מרכבה'' סימן 3 רמ''ח (ראש מראה חשמלי) ולהשיק את טנק ''המרכבה'' סימן  3 בז וזאת תוך ליווי צמוד של הטנק בשירותו בשדה וביצוע שיפורים ושינויים שעלו מצורכי המשתמשים בשטח.

בנוסף הובילו ותכננו את שדרוג מערכות הבק''ש של טנקי המרכבה סימן 3 לראש מראה חשמלית ושדרוג חליפות המיגון של הטנקים.

בתקופתו של אל''מ יעקב נכנסו מערכות רבות ומתקדמות לרבות מערכות מצילות חיים לטנקי המרכבה סימן 3, כחלק מתהליך של שיפור מתמיד תוך ראית צרכיהם של צוותי הטנק הלוחמים בדגש על ביטחונם, יעילותם בשדה הקרב, בטיחותם ונוחיותם כגון: מיגון גחון, מערכות הגנה מאב''כ משולבת מערכת מיזוג אויר ועוד.

כמו כן באותה העת העלו את אמינות ואורך חייהם של מנועי הטנקים ה-1200 כ''ס ושיפרו משמעותית את האמינות ואורך החיים של המזקו''מ וההינעים הסופיים ל''פי 3 יותר'', וכל זאת במקביל לפיתוח מערכות טכנולוגיות לדור הבא של טנקי ''המרכבה סימן 4''.

פעילות מרכזית נוספת בתקופת שרותו של יעקב הייתה ביצוע שיפורים בטנקי ''מרכבה'' סימן 2 לצורך מתן מענה בלו''ז קצר מול צרכי הבט''ש.

הפיתוח ברפ''ט בפרויקט המרכבה התבצע בשילוב חברות HI-TEC רבות מהמתקדמות בארץ ובעולם שכללו בין היתר את:

< >''אלביט מערכות'' בתחום הבק''ש (בקרת אש) והבק''צ (בקרת צריח).'' תע''ש '' בתחום התותח והמיגון.''קינטיקס'' בתחום מיזוג האויר, אב''כ והמזק''ום.''עשות אשקלון'' בתחום הממסרת, המזקו''מ והינעים סופיים.''T.C.M'' ארה''ב בתחום המנוע.''MTU'' בתחום המנוע ו- ''RANK'' בתחום הממסרת, גרמניה. 

אל''מ יעקב נגרו, ראש רפ''ט מציג לנציגי חברה מחו''ל את טנק ''המרכבה''

 

אל''מ יעקב נגרו, ראש רפ''ט בהצגת טנק המרכבה למשלחת מהתעשייה

על יחידת רפ''ט, מספר אל''מ יעקב:

יחידה הבנויה ע''י אנשים בעלי השכלה טכנולוגית כשהבולט ממאפייניה הוא וותק המשרתים בה.

מרבית המשרתים ביחידה שירתו בה למשך שנים רבות, צברו בה וותק רב וניסיון מצטבר אשר תרם רבות למקצועיותם והכרת תהליכי הפיתוח מיום תחילתם ועד מימושם בשטח.

ניסיון שהופגן במקצועיות רבה, נחישות אין קץ והידיעה שהשמיים הם הגבול.

תחת פיקודו הישיר של אל''מ יעקב שירתו 3 קצינים בדרגת אל''מ:

אל''מ יחיעם הרפז ז''ל שהתמחה בתחום המזקו''מ ומערכות ההנעה, אל''מ אורי יכין שהתמחה בתחום חטיבות הכח 1200 ו-1500 כ''ס, ואל''מ אבינועם בר-טל שהתמחה בתחום הצריח ומערכות הצריח.

אל''מים אלו התבלטו בכישוריהם המיוחדים ובאישיותם וסייעו לאל''מ יעקב בתפקידו.

את אל''מ יחיעם הרפז ז''ל זוכר אל''מ יעקב במיוחד ומספר עליו:

''אל''מ יחיעם היה איש מיוחד במינו לא רק בגלל העובדה שהיה קצין איכותי, מאוד בלטה אצלו מקצועיותו, שכן היה מומחה בתחום המערכת האוטומטיבית בטנק בדגש על מערכת המזקו''ם. אני זוכר שיחיעם היה לוקח חוליות זחל וחלקי חילוף אחרים בתא המטען של רכבו האישי, נוסע ליחידות לצפון או לדרום, מחליף יחד עם הצוותים, מבצע בחינה, חקר וכל מה שנדרש על מנת לשפר את אמינות הטנק בתחומים אלו ולהעלות את רמת הביטחון ואמון הלוחמים ואנשי החימוש בכלי.

בנוסף, היה לו מאוד חשוב להגיע ולסייע לצוותים להכשיר את הטנקים לפני כניסה לפעילות מבצעית.''

הערכים המרכזיים שהובילו ברפ''ט בתקופת כהונתו ושירותו של אל''מ יעקב נגרו ביחידה היו: מקצועיות, אמינות, מוסר עבודה, יסודיות וחשיבה יוצרת.

ביחידה תמיד האמינו שהשמיים הם הגבול ולא כסיסמה.

מאפיין נוסף שאומץ כערך ביחידה היה הקשר ההדוק של רפ''ט עם מערך השדה, השריונרים והחימושניקים, וזאת במטרה לקבל מהם ''היזון חוזר'' על כל מה שהם היו מגלים בטנקים בזמן השימוש (האימונים והטיפולים).

כחלק מהשיטה להידוק הקשר וקבלת ההיזון החוזר מהשטח התקיימו מפגשים תקופתיים יזומים עם קציני החימוש של יחידות טנקי ''המרכבה'' – ''כנס קח''שים'' במש''א 7100 (המפעל שבו מיוצר טנק ''המרכבה''), וביקורים יזומים ביחידות השדה.

במפגשים אלו השתתפו אנשי מנת''ק ורפ''ט (ובחלק מהמפגשים גם עוזר שר הביטחון האלוף ישראל טל) ובמסגרתם הוצגו השינויים והשיפורים שבוצעו לאחרונה וכן שיפורים חדשים שמתוכננים להתבצע בטנקי ''המרכבה''. בנוסף, ניתנו התייחסויות לשאלות ובעיות שהועלו ע''י המשתתפים.

 

''היינו מקפידים לנסוע ליחידות, גם אם מדובר במרחקים ארוכים ושעות רבות, על מנת לתחקר כל אירוע חריג שקרה בטנק אם כתוצאה מתקלה ו/או פגיעה מבצעית, וזאת על מנת ללמוד מקרוב ובזמן אמת כמה שיותר פרטים שיכלו לסייע לנו לחשוב לשיפור הטנק על מערכותיו השונות וזאת על מנת לנסות ולמנוע את הנזק/הפגיעה הבאה.''    

מפגש מקצועי על צריח טנק "המרכבה"

 

עם ראש מנת''ק תא''ל שלום קורן. בצד ימין סגן ראש מנת''ק אל''מ מנחם שמיר, במרכז סא''ל בני בליטמן רע''ן צריח ובצד שמאל רמ''ח פיתוח במנת''ק אל''מ זאב ברגיל.

הצגת טנק ''המרכבה'' לשר הביטחון משה ארנס

שיא השיאים בשירותו ובעבודתו ברפ''ט של אל''מ יעקב היה העבודה מול עוזר שר הביטחון דאז האלוף ישראל טל (טליק) ז''ל הידוע גם ''כאבי טנק המרכבה''

על העבודה עם עוזר השר האלוף מיל' ישראל טל מרחיב בדבריו אל''מ יעקב ומספר בהערצה רבה תוך שהוא מתרגש מאוד, מסמיק מעט ומזדקף בכיסאו כאילו האלוף ישראל טל בכבודו ובעצמו יושב מולו:

''טליק היה אחראי על פרויקט המרכבה, תחתיו עבדו בנושא זה ראש מנת''ק שהיה ראש המנהלת בפרויקט וראש רפ''ט שהיה אחראי על הפיתוח והאחזקה וזאת על אף כפיפותו הפיקודית של ראש רפ''ט ישירות לקחש''ר, בתקופתי, תא''ל מיכאל דיין שאותו החליף בהמשך תא''ל שלום קורן.

האלוף טליק היה בשבילי בית ספר לחיים, הוא היווה בעבורי דמות להערצה והערכה. אדם מאוד חכם בעל תואר בפילוסופיה, הייתה לו הבנה פיסיקלית וטכנולוגית. כמהנדסים עסקנו בתחום ההנדסה אבל טליק היה רואה את הדברים דרך הפיסיקה, היה לו ידע וניסיון רב במגוון נושאים רחב, הוא ידע לשלב אינטואיציה בקבלת ההחלטות ובאורח פלא תמיד צדק.

האלוף טליק היה אדם עם מעטה קשוח אך עם לב רך וטוב כשהיה מדובר באנשים.

הוא עזר לכל אחד שפנה אליו בפן האישי.

טליק אדם בעל דרישות גבוהות מאוד, היה מפנטז על רעיון ומיד מפעיל אותנו המהנדסים להגשים את הפנטזיות שלו.

הוא היה האיש שעמד מאחורי המצוינות וההישגים שלנו כמערכת – פיתוח ויצור טנק ''מרכבה'' שנחשב בין שלושת הטנקים הטובים בעולם.

מפניניו של האלוף מיל' ישראל טל (טליק):

'' מבחינתכם השמיים הם הגבול''.''

אין לכם מגבלה תקציבית, אל תגידו שבגלל תקציב אתם לא מצליחים לבצע את המשימה''.''איפה שאני נמצא זה מרכז העולם''.''הדבר היחיד שאני מאשר לכם לעשות לבד זה לנשום, לכל השאר אתם צריכים את האישור שלי''. 

עוד מוסיף אל''מ יעקב נגרו ומספר:

''אחד הרעיונות של שיטת פיתוח טנק המרכבה התבסס על פיתוח ''טלסקופי'' שמשמעותו הייתה, להביא ללוחמים אמצעי טכנולוגי מתקדם, מוקדם ככל הניתן ולפני השלמת הפיתוח, וזאת מתוך כוונה ורצון להכניס טנק חדש למערך ובמהירות תוך כדי כך שהשלמת הפיתוח נעשתה במקביל ודרך קבלת משובים מהמשתמשים בשטח ודרכם ביצוע שו''שים (שינויים ושיפורים) נדרשים.

עמלנו רבות על שיפור האמינות של מנועי ''המרכבה'' ה- 1200 כ''ס.

כשטנקי ''המרכבה'' סימן 3 נכנסו למערך, התגלו בעיות רבות שהגבילו את אורך חיי המנוע ל 300 – 200 שע''מ (שעות מנוע), לכן יצאנו למבצע בראשותו של טליק שתכליתו, הגדלת אורך חיי המנוע ואמינותו.

טליק הציג לנו יעד להגיע ל 1000 שע''מ למנוע.

ביצענו בדיקות וחקרי תקלה לכלל המנועים שחזרו תקולים מהשטח, אותרו הכשלים והבעיות וגובשו פתרונות אפשריים.

ביצענו עשרות שיפורים במנועים.  בנוסף, אחת ההמלצות שהעלנו ומומשה היא טיפול ושיפוץ  ב.מ המנועים במש''א ''בית דגן''.

גילינו שריצפת היצור בסביבת העבודה בב.מ פגעה באיכות הטיפול ותיקון המנועים שהגיעו מהשטח ברמה כזו שהשיפוץ היה תנאי הכרחי להמשך העבודה בב.מ.

לאחר השיפוץ שתרם באופן מידי גם לסביבת העבודה של העובדים במש''א, רתמנו את העובדים ליעד תוך כדי שגם רכשנו להם סרבלי עבודה חדשים עם הדפס שכתוב עליו ''1000'', היעד - אותו הציב לנו האלוף טליק.

את כל פעולות השיפור ביצענו בשיתוף יצרן המנוע מארה''ב והצלחנו בסופו של דבר להעלות את אמינות ואורך חייו של המנוע עד ל- 850 שע''מ''.

 

עם עוזר שר הביטחון האלוף במיל' ישראל טל (טליק) וראש מנת''ק תא''ל זאב בר-גיל

פגישה עם עוזר שר הביטחון ישראל טל (טליק), מימין ראש מנת''ק תא''ל מנחם שמיר.

סיכום אישי:

 

אני חש סיפוק וגאווה על שירותי בחיל החימוש, במשך למעלה משנה.השירות בצה''ל היה עבורי מיצוי הפוטנציאל שלי כקצין חימוש מקצועי וכמפקד, בהובלת מחקר ופיתוח, שינויים ושיפורים טכנולוגיים ובישומם.

כשאני מביט לאחור על התקופה, אני מלא הערכה למפקדי ופקודי בחיל החימוש, שדרת אנשים מדהימה, מקצועית ומאוד ערכית, שיחד עברנו כברת דרך והצלחנו להגיע להישגים משמעותיים, שתרמו לשיפור כלי הרק''מ בהיבט המבצעי, התחזוקתי והטכנולוגי. ביחד חיזקנו את מערך הלחימה בצה''ל ובמיוחד את טנק ''המרכבה'', הטנק שנחשב לאחד מהטובים בעולם!

כמפקד רפ''ט, בדרגת אל''מ, (רשות פיתוח טנק – הגוף שמפתח ומשפר את טנק המרכבה), היה חשוב לי שהיחידה תמקסם את היכולות המקצועיות, תתכנן ותפתח את שיא הטכנולוגיה המבצעית עבור מערך השדה בצה''ל.סיפוק רב חווינו מקבלת אמון הלוחמים ואנשי החימוש בטנק ''המרכבה'' ובנו כמערכת תומכת.

אני מרגיש כי תרמתי תרומה רבה בשירותי הצבאי וחב תודה גדולה לחיל החימוש (הטנ''א) אשר נתן לי הזדמנות אדירה להביא את עצמי ואת יכולותיי לידי ביטוי, לממש את ההשכלה שרכשתי ואף להעצימה במסגרת לימודי התואר השני.

מבקש להעריך ולהודות על היוזמה החיילית – פרויקט ''בכירים מספרים'' אשר אפשר לי להביא את סיפור שירותי הצבאי וחלק מחוויותיי שיעלו על הכתב.תודה על שירות מהנה ומאתגר בחיל הטכנולוגיה והאלקטרוניקה (חיל החימוש בשמו הקודם) ומאחל הצלחה רבה למשרתים בו היום ולדורות הבאים.כמו כן, ברצוני להודות למשפחתי היקרה, לאשתי יזרעאלה ולילדי עינת, אפרת ובני, שתמכו בי לאורך כל שנות שרותי הצבאי, שחררו אותי ממשימות הבית, סלחו לי על השעות המעטות שביליתי במחיצתם, ואפשרו לי להקדיש את כל כולי למילוי תפקידי השונים בשרות הצבאי.

חיפוש מידע

חללים שמועד נפילתם היום

כניסת חברים

חברים online