[temp]
ינואר
פבר.
מרץ
אפר.
מאי
יוני
יולי
אוג.
ספט.
אוקבר
נוב.
דצמ.
הזנת אירוע חדש חיפוש בטיימליין התאריכים המסומנים בכתום כוללים אירועים

סיפורו של אל''מ גבי שמיר ז"ל - מאת קובי כהנוביץ

@alt@

26.1.2018   העורך – אל"מ (מיל) קובי כהנוביץ'    
 

גבי נולד בשנת 1939 בירושלים בשכונת גבעת שאול ועבר שם את המצור של מלחמת העצמאות. (שמו היה אז גבריאל זאב אוסלקה ). השכונה ספגה הפגזות קשות מנבי סמואל לאחר ההפגזה פינו את הנשים והילדים לבית היתומים ''דיסקין'' הסמוך לביתם.  בהמשך עבר עם משפחתו לגור ברחוב גאולה הגובלת בשכונת מאה שערים. הוא למד בבית ספר יסודי ''תחכמוני'' שהיה בית ספר מסורתי לבנים בלבד. אחר כך גמר בהצטיינות בבית ספר אורט במגמת מכונאות ואף סיים בחינות בגרות.

בצה"ל גמר קורס מכונאי טנקים אותו סיים בהצטיינות והוצב כמדריך בבית ספר לחימוש, סיים לימודי הנדסת מכונות בטכניון, שירת במפקדת קצין חימוש ראשי בתפקידים שונים, מונה לראש ענף חלפי טנקים במרכז צל"מ וחלפים חזר למקחש"ר לתפקידים שונים, נבחר להיות קצין קישור ישראל בארצות הברית לפיתוחי צבא ארה"ב.

סיים את שירותו הצבאי כמפקד יחידת בחינה במפקדת קצין חימוש ראשי בדרגת אלוף משנה.                                          

שירות בצה"ל

4.8.1958 גיוס לצה"ל.

59-64   מדריך בבית ספר לחימוש - בה''ד 20 במקצוע מכונאי טנקים. הוא נבחר לעבור  בארצות הברית קורס מנועי קמינס במקום המנועים המקוריים בטנקי השרמן וכשחזר ארצה מונה למפקד הקורס.      

 

                                

גבי בקורס בארה"ב

הוא לקח חלק בהסבת טנקי השרמן עם המנוע החדש, הסבה זו הייתה בזמנו חידוש מהפכני וכל גדולי האומה באו לראות איך אנחנו מממשים אותה.

רס"ל גבי שמיר מסביר לראש  הממשלה לוי אשכול ופמלייתו על הסבת טנקי השרמן למנוע הקמינס החדש.

ביקור הרמטכ"ל יצחק רבין וקצין חימוש ראשי ינון עזרוני

גבי מדריך על מנוע קמינס

 רס"ל גבי שמיר בטקס גמר קורס מכונאי טנקים אותם הדריך

 

 

64-68  לימודי הנדסת מכונות בטכניון אותם סיים בהצלחה והוסמך כמהנדס מכונות. בחופשות הלימודים עבר קורס קצינים מיוחד שהיה מיועד לחוגרים שנשלחו על ידי הצבא ללמוד בטכניון. בסיום הקורס וההשלמה החיילית קיבל דרגת סגן.

 

גבי נשא את חברתו נורית לאישה .

 

68-70  מפקדת קצין חימוש ראשי - מקחש''ר ענף טנקים -  קצין מדור, מרכז תיקי השיפורים הטכניים במרגמה 160 מ"מ על טנק שרמן .

70-74  ראש מדור תותח מתנייע שרמן / תומ''ת  במקחש''ר טנקים, בין השאר ריכוז ויושב ראש וועדות הפיתוח הבאות: -  דחפור על גבי טנק שרמן.

 

  1. שיפורים במערכת קירור מנוע של תותח מתנייע - תומ''ת מ-50 על גבי טנק שרמן.
  2. טנק פינוי רפואי ממוגן על גבי תובת טנק שרמן.

               אמבולנסים אלו פינו נפגעים רבים במלחמת ההתשה.

 

תותח מתנייע 107 M שיפורים ודיגום צהלי.    

כמו כן בכל עשרות הפיתוחים דיגומים ושיפורים שנעשו בכל טנקי השרמן, התומת''ים והרק''מ הייעודי על בסיס טנק שרמן.

75-76  מקחש''ר- עוזר רע''ן טנקים. בתפקיד זה פיקח מקצועית על מדור תכנון, וריכז את העבודה ביחידת ניסויים. כמו כן היה יושב ראש וועדות פיתוח רבות, ביניהן:

  1. מערכת פיצוץ מוקשים לטנקי מג''ח ושוט.
  2. המשך פיתוח ערכת דחפור צהלי על גבי טנק שרמן.
  3. מערכות ייצוב בטנקים שונים.
  4. מערכת מיגון לטנקים.
  5. מערכת עשן מיידי באמצעות  גאזי הפליטה של טנקים.

76-78  מרכז צל"מ וחלפים מצל''ח 6800 ראש ענף חלפי טנקים- אחראי לעיתוד – תכנון עתידי לצריכת חלקי חילוף לטנקים.

                                                               .         

מחסן חלקי חילוף לטנקים

שליחות עלומה לאתיופיה

בשנת 1977, אל''מ (מיל') גבי שמיר שהיה ראש ענף חלפי טנקים במצל"ח, ואל"מ קובי כהנוביץ' שהיה ראש ענף ניהול הייצור במרכז שיקום ואחזקה בתל השומר (מש"א) שהיו אז סגני אלופים, לקחו חלק בשליחות עלומה בהגשת סיוע טכני לאתיופיה ובהעלאת הקבוצה הראשונה ראשונה של יהודי אתיופיה לישראל שהייתה ביוזמת ממשלת ישראל. היה זה כאשר הייתה הפיכה באתיופיה והם עברו להשפעה של בריה"מ ועזבו את האמרקאים. הייתה להם בתקופת הביניים טנקים, רכב וציוד אחר אמרקאי ונזקקו לעזרת ישראל. גבי וקובי נבחרו לטוס לאתיופיה להכין תכנית משותפת עם האתיופים לשיתוף הפעולה איתם. גבי לתכנית חלקי חילוף וקובי לאחזקת הטנקים והציוד האחר ותיקונם. הייתה זו שליחות מסוכנת ביותר. הם טסו במטוס בואינג צה"לי עמוס בחלקי חילוף והמצרים ניסו להפיל את המטוס. מזל שטסו בגובה רב והצליחו להימלט. כשהגיעו לאדיס אבבא נפגשו עם שר הביטחון הרמטכ"ל וראשי הצבא להכנת תכנית ראשונית ונתנו להם להכין "שיעורי בית" שיציגו את המצב הקיים בו יסבירו מה הם מצפים מהם ושיכינו רשימת פריטים קריטיים. המלון שלהם היה מוקף אנשי בטחון עם כלי נשק מאחורי שקי חול. במשך הלילה נשמעו יריות קרובות למלון. היה מאוד מפחיד. גם בימים הבאים נשמעו כל הזמן יריות ברחובות. בבוקר נסענו ברכב עם נהג חמוש בנשק, ועברו בין היחידות של הצבא. בהמשך היו עוד פגישות עם המארחים וסיורים בצבא. גבי וקובי גיבשו תכנית לעזרה לצבא האתיופי. המטוס שהביא אותם לקח לישראל את העולים הראשונים של היהודים האתיופים לפני כל העליות האחרות מאתיופיה. לאחר גמר המשימה נסעו לנמל התעופה באדיס אבבה והדרך הייתה מסוכנת מאוד. הם חזרו ארצה בטיסות אזרחיות דרך קניה. כמו תמיד גבי שמיר היה מקצועי מאוד לאורך כל הדרך והפגין ידע רב ובקור רוח ראוי לציון, למרות הסכנות. הוא עשה רושם עצום על האתיופים...

 

78-80  מפקדת קצין חימוש ראשי - מקחש''ר –ראש ענף טנקים - בתפקיד זה היה אחראי לכל הפיתוחים בענף טנקים בין השאר היה מעורב אישית בפרויקטים רבים:

  1. הצעת אלטרנטיבות לטנקים הנדסיים עתידיים, גיבוש הצעות לערכות סער לטנקי מרכבה.
  2. גיבוש הצעות לערכות סער לטנקי מרכבה.
  3.  יו"ר וועדות פיתוח שונות לטנקים.

80-82  קצין קישור ישראל ליד TACOM.USA שהינה אחראית לפיתוח ציוד של מערכות אוטומטיביות לחילות היבשה בצבא ארה''ב.

בתפקידו זה טיפל בהעברת מידע וניתוח תוצאות:

  1. טנקי XMI בפיתוח – שבהמשך היה לטנק האמרקאי אברמס.
  2. תוכנית פיתוח לטנקי פטון M60.
  3. מערכת טעינה אוטומטית לטנקים.     
  4. גיבוש הצעות לטנקי שנת 2000.                                                             

גבי מקבל דרגת אלוף משנה מהרמטכ"ל רפאל איתן. נורית אשתו עוזרת בענידת הדרגות.

 

 

82-83  מפקד יחידת בחינה – ביחידה מבוצעות בין השאר בחינות קבלה מורחבות, שבמסגרתן בנוסף לבדיקת המוצר נעשית אבולוציה, ניתוח תוצאות, השוואה בין מוצרים, אישור תיקים טכניים ואישור לייצור סדרתי.

השירות הצבאי שערך 34 שנים השפיע רבות על עיצוב תכונותיו. גבי היה יעיל, תמיד חשב איך לשפר תהליכים, ואף זכה למספר מכתבי הערכה על יוזמותיו.   הוא היה יסודי, דייקן, קפדן, מאורגן, מקפיד על הפרטים, לא נכנע לקשיים, נחוש להתמודד איתם, הוא טיפל בכל נושא ובעיה באופן מיידי, והחשוב מכל תמיד אופטימי.

 

הרמטכ"ל רא"ל משה לוי מעניק לגבי מתנת שחרור מצה"ל

בשנת 1984  אלוף משנה גבי שמיר השתחרר מצה"ל.

 

 

תעסוקה אחרי הצבא

תדיראן סוללות

לאחר צאתו לגמלאות מצה"ל גבי עבד בתדיראן סוללות בשנים  1984-1997.

 

הוא מונה במפעל זה למנהל אבטחת האיכות.הייתה לו משימה לא פשוטה להטמיע הליכים של תרבות אבטחת איכות, שלא היו מקובלים במפעל. כתוצאה מכך היו החזרות של סוללות פגומות מהלקוחות בכמויות משמעותיות. הדבר גרם לחוסר אמינות והפסד כספי למפעל.גבי, בנחישותו והתמדתו גבר על הקשיים הראשוניים, גיבש את מדיניות האיכות, הכין את התכנית האסטרטגית לאיכות והוביל את המהפך התרבותי של מעבר למפעל TQM Total Quality Management))- ניהול איכות כוללת. בהנהגתו המפעל זכה להערכה רבה והיה בין המפעלים הראשונים שקיבל  ISO-9001. בשל כך זכה לביקורים רבים של מנהלי מפעלים שביקשו ללמוד כיצד הופכים מפעל בעייתי למפעל מצליח.בשל מומחיותו בתחום האיכות מונה לשופט בפרסי איכות שמארגן מכון התקנים.

ייעוץ בנושאי אבטחת איכות

לאחר תפקידו בתדיראן סוללות נהיה עצמאי וייעץ לחברות שונות לקבל את תקן האיכות ISO-1900, תקן מחייב שבלעדיו חברה לא יכולה לייצא סחורה לחו''ל או לעבוד עבור משרד הביטחון.

בתאריך 17 דצמבר 2017 נפטר אל"מ (מיל) גבי שמיר ז"ל, ששירת בצה"ל בחיל חימוש, השאיר אחריו אישה – נורית ששירתה בצה"ל בחיל החימוש, 4 ילדים מאוד מוצלחים      ו -12 נכדים. 

 

 

גבי היה מאגר בלתי נדלה בתחום הטנקים, בתחומי בחינה ואבטחת איכות ובתחומים אחרים.

למרות הישגיו המרובים נשאר צנוע. 

 אל"מ גבי שמיר ז"ל היה איש רב פעלים שתרם רבות לביטחון ישראל והשאיר אחריו מורשת מפוארת. יהי זכרו ברוך.

צפה באלבום - אלמ גבי שמיר ז''ל

חיפוש מידע

חללים שמועד נפילתם היום

כניסת חברים

חברים online