מאת: ניסים קלו
תאריך עלייה לאתר: 09/09/2022
תאריך האירוע: 1973-10-06
מספר צפיות: 330
מלחמת יום הכיפורים מצאה, כידוע, את מדינת ישראל בלתי מוכנה. עם פרוץ המלחמה גויס מערך המילואים בהדרגה, הופעל התכנון, והאספקה הייתה ללא תקלות. אספקת התחמושת הייתה מבסיסי מרת"ח ומשלוחות התחמושת בסיני. המלחמה אופיינה בהתחלה בתחושה חריפה של "קוצר נשימה לוגיסטי" בעיקר בתחום התחמושת. תחושה זו השפיעה על החלטות בקשר לניהול המלחמה ועל החלטות בדבר הדרישות לסיוע ולהפעלת רכבת אווירית מארה"ב. במהלך המלחמה הוקמו "ראשי" ים ואוויר, אשר עסקו בקליטת תחמושת ברכבת אווירית לרבות ארגונה ואספקתה ישירות ליחידות ותוך מעקב שוטף של מפקדת המרכז. בהמשך נקלטו משלוחים מהים בהיקפים גדולים. מלחמת יום הכיפורים אופיינה בתחושה של חוסר בתחמושת. בה בעת סא"ל גרום אברהם, מפקד מרחב צפון במלחמת יום הכיפורים, מספר על פנייה בטלפון שקיבל מתא"ל אביגדור בן גל (יאנוש,) מפקד אוגדה בצפון. יאנוש פנה בטונים גבוהים לגרום ואמר לו: "אם אתה שולח לי עוד שיירת תחמושת אני אשלח לך בחזרה."
ממשיך גרום ומספר: "אמרתי לו עכשיו אני שקט כי אם היית אומר לי שאנשים נהרגים בגלל חוסר בתחמושת המצב היה שונה." עוד הוא מספר כי בכנס של תחזוקה פיקוד צפון נאמר לראש אג"א שהכוחות עבדו יפה עם כל הבסיסים במרחב הפיקוד, אך כמו שעבדו עם בסיסי התחמושת זה משהוא יוצא מן הכלל. בתום המלחמה הובן שהבעיה הייתה שליטת הפיקודים על מלאי שבדרך ועל המלאי שנצרך או שהיה ברשותם.
במקביל לקליטת תחמושת מחו"ל ולאספקתה, האיצו במכונים של מרת"ח את הפעילות, ותחמושת ששוקמה נופקה לחזית.
דצ -7-L-4063 העמסת תחמושת
העמסת תחמושת ב1 -621-8320
העמסת תחמושת דצ -8-L-4063
העמסת תחמושת ב1 -620-8320