[temp]
ינואר
פבר.
מרץ
אפר.
מאי
יוני
יולי
אוג.
ספט.
אוקבר
נוב.
דצמ.
הזנת אירוע חדש חיפוש בטיימליין התאריכים המסומנים בכתום כוללים אירועים

אל''ם במילואים אבינועם ברטל (בורנשטיין)

@alt@

פרויקט בכירים מספרים

אל''ם במילואים אבינועם ברטל (בורנשטיין) , כתב: רס''ן האדי חבקה , תאריך: פברואר 2016

פתיחה בנימה אישית

את אל''ם במיל' אבינועם ברטל (בורנשטיין) לא הכרתי, אציין כי אפילו את שמו לא שמעתי. אחרי ששמעתי ותיעדתי את עיקרי סיפורו האישי בחיל החימוש ולאחר שיחה ארוכה ומרתקת עם אבינועם באחד מבתי הקפה בקריית אונו, למדתי רבות על אדם מיוחד, נעים הליכות בעל סיפור חיים ומורשת ייחודית. במסמך זה, ניסיתי להעביר אליך הקורא את סיפורו של  אל''ם במיל' אבינועם ברטל, על ידי סקירת האתגרים והאירועים המרכזים והמכוננים בתקופת שירותו ולאחר מכן. דרכם תוכל ללמוד על ערכי חיל החימוש, על תרומתו של אבינועם לחיל החימוש (חיל הטכנולוגיה והאחזקה כיום) ולבטחון מדינת ישראל.

קריאה נעימה ולימוד פורה!

רקע אישי

אל''ם אבינועם ברטל נולד עם הקמת מדינת ישראל בשנת 1948 בפולין, עלה עם הוריו אשר ניצלו מהשואה לארץ ישראל בשנת 1957 לאחר ששעריה של פולין נפתחו בפני עולים שביקשו לעלות ארצה עת התחלף השלטון (''עליית גומולקה''), נשוי לתמר (אף היא גמלאית חיל החימוש- פרשה כסא''ל ), אב לארבעה ילדים וסב לארבעה נכדים ומתגורר בעיר רמת גן.

מסלול השירות:

אבינועם החל את לימודי הנד' המכונות כעתודאי בטכניון ב- 1967 וסיימם ב- 1971.

בשנת 1971 החל אבינועם את שירותו כעתודאי בחיל חימוש  כקצין במדור תובה ברפ''ט (רפ''ט והחט''ל היו בזמנו חלק ממקחש''ר) בפרוייקט המרכבה כמעט מאז היווסדו (שנה קודם לכן)  , ועד לשיחרורו בדרגת סרן  ב- 1976; באותה עת עסק במערכות תובה של מרכבה סימן 1, מע' הנעה - חטיבות כח (חט''כ של  Continental  כיום - L3), תכן תובת הטנק, מע' הקרור של חטיבת הכוח (קירור אוויר), תכן מע' האב''כ - על לחץ, מע' המזקו''מ , תכן סיפון התובה ודלת טיפולים (מנוע קדמי) ועוד .

בשנת 1976 סיים אבינועם את שרות קבע וחזר לספסל הלימודים (בטכניון) להשלמת תזה לתואר מגיסטר בהנד' מכונות, מסלול כח וחום; נושא התזה היה: חקר יציבות זרימה תרמוסיפונית של קולט שמש ביתי; סיים את התואר ב- 1977. במהלך לימודיו - שימש כמתרגל בטכניון במקצועות זרימה ומעבר חום.

1978-1980: עבד אבינועם כמתכנן בחטיבת ההנדסה של תע''א; בעיקר בנושאי מטוס מנהלים , מזל''טים ועוד...

1980-1982: בשנת 1980 חזר אבינועם לשרות קבע בצה''ל - כרס''ן ושמש כראש מדור בצוות פיתוח רק''מ במשך כשנתיים - באינטגרציית מע' בקרת אש לטנק הצנטוריון (שוט קל ד') ומע' בק''ש לטנק הטירן הצהלי - ה''סמוור''.

1982-1985: בשנת 1982 עבר אבינועם למש''א למפעל מרכבה, כמפקד בית המלאכה לעיבוד שבבי  (ב''מ 9), תפקיד אותו ממלא במשך 3 שנים; במסגרת זו נחשף לפן הייצורי של הטנק ולטכנולוגיות ייצור בכלל.

בשנת 1985 – אבינועם מקודם לדרגת סא''ל ומתמנה לראש ענף חלפי טנקים במצל''ח 6800, לראשונה עוסק בענייני לוגיסטיקה במשך כשנה וחצי עד שנת 1987.

בשנת 1987 - ''נקרא לדגל'' בחזרה לרפ''ט (ע''י האלוף טל), לפרוייקט המרכבה, כראש ענף צריח; בתפקיד זה שימש אבינועם  10 שנים רצופות, עד ליציאתו לגימלאות; במהלך אותן שנים באפריל 1993 קודם לדרגת אל''מ (כדרגה אישית באיגום ''מומחים'' בהמלצת  ע' השר - טליק). 
בתפקידו זה ממונה אבינועם על:

  •       פיתוח צריח סימן 2+ סימן 3 + ניצני סימן 4.
  •       אינטגרציית כלל המערכות בצריחים הנ''ל (מע' נשק עיקרי - תותח + נשק משני,      
  •       מע' מיגון מודולרי, ריהוט + ממשקי צוות, מעק בקרת צריח, מע' בק''ש ועוד).
  •       בתקופה זו גובשו גם נושאי הנ''א, בטיחות ודוקטרינות לחימה + תחזוקה של מע'    
  •       נשק בגישה המודולרית, דבר שבו מרכבה ס' 3 הייתה החלוץ בעולם.

במאי 1997 -  פורש אבינועם לגימלאות ; עוד במהלך חופשת הפרישה נקלט בתעש  כמהנדס ראשי ומנהל המו''פ במפעל סלבין של חטיבת הרק''ם (כיום ''חטיבת התימרון'').

במשך כל תקופת עבודתו בתעש אבינועם נמצא בקשר הדוק עם חי''ח (בעיקר רפ''ט ומנת''ק) ועוסק בהרבה פרוייקטים של צה''ל (כמו פיתוח מיגון, תותח 120 מ''מ, טנקי מרכבה ומגח לבט''ש ועוד) וכן בתחומי רק''ם מול לקוחות בחו''ל.

כעת - ממשיך בייעוץ הנדסי (בעיקר בתעש), כעצמאי.

מאפיינים  שעזרו לאבינועם להצליח בתפקידים שביצע:

הגדלת ראש ללא הגבלה במטרה להגיע לתוצאות הרצויות.

מקצועיות ויסודיות ושליטה מלאה בחומר גם בפרטים הקטנים.

קשר הדוק בין דרג השדה (המשתמש) לדרג ההנדסי.

ליווי המוצר מרגע הנבטת הרעיון ועד המימוש בטנק.

התפקיד הארוך שביצע ברפ''ט כמוקד ידע (לדעתו הרוטציה המהירה בחיל החימוש במגזר ההנדסי הינה בעוכרי  החיל וממליץ על תפקידים ארוכים ואיגום מומחים לאותם הקצינים אשר מתכוונים להתמקצע בתחום ההנדסי ואינם נושאים עיניהם לתפקידי ''ניהול'' כאלה או אחרים).

אתגרים מרכזיים:

1.פיקוד על ב''מ 9 במש''א כקצין צעיר והאתגר בפיקוד על מסגרת  עם כמות כ''א גדולה שבעיקרה אעצ''ים מבוגרים ומנוסים ממנו.

2.התפקיד כרע''ן חלפים במצל''ח חשף אותו לתחומים שונים שלא הכיר  לפני כן כמו עיתוד והשברה והגביר את הראייה המערכתית שלו, בתפקיד זה הבין איך חיל החימוש עובד ואיך הוא פרוס בכל המדינה על מנת לתת מענה כנדרש בכלל התחומים.

3.וכמובן - העבודה עם האלוף טל ישראל  ''אבי המרכבה'' בעיקר בתקופת פיתוח טנק מרכבה סימן 3, אשר היווה קפיצת מדרגה ביחס לטנק סימן 2 בכל המובנים: מבחינת מערכת בק''ש ותותח, מיגון בליסטי - שנכנס לראשונה בטנקים כמיגון מודולרי, שיפור מבחינה אוטומטיבית (מנוע של 1200 כוח סוס) ומערכת מזקו''ם חדשה לחלוטין ועוד.

תרומת חיל החימוש בתקופתו:

חיל החימוש כגוף מפתח בתחום הרק''ם הביא למדינת ישראל את פרויקט המרכבה לדורותיו ובכך עזר רבות למאמץ המלחמתי הפעיל בשטח והקטין באופן משמעותי את כמות הנפגעים בקרב לוחמי השריון.

אירוע מכונן במהלך השרות:

אירוע שנחצב בזיכרונו של אבינועם במלחמת יום כיפור בשנת 1973 כששרת כקצין צעיר במדור תובה: בעת ההיא רוב האזרחים במש''א השתתפו בלחימה (לא היה ''ריתוק משקי'') והמש''א התרוקנה מעובדים מקצועיים רבים ונשארו בעיקר העובדים המבוגרים והמוגבלים פיזית. בשל כך נקרא אבינועם – ביחד עם קצינים מהנדסים נוספים ממקחש''ר , לסייע בעבודות שונות ברצפת היצור במש''א למשך מספר שבועת , בעיקר לתיקון והכשרת רק''ם למלחמה– טנקים ותומ''תים.

 

נספח א' 

ציטוט מראיון שהתקיים עם האלוף ישראל טל (''טליק'') באפריל 1999           
 (הקצין שעזב הינו אל''ם אבינועם ברטל -השתחרר 3 שנים לפני ראיון זה)

נספח ב'- אל''מ אבינועם ברטל –תמונות משירותו הצבאי

 

 

חיפוש מידע

חללים שמועד נפילתם היום

(מוצג לפי התאריך העברי)
סולימן יהודה ז שגב (שטנג) זאב ז

כניסת חברים

חברים online